Met de campagne ‘Het Grote Verzoek’ heb je de kans om je verwachtingen ten aanzien van lokale politici mee te verwoorden. We vragen daarbij vooral creatief je vragen en verwachtingen te verwoorden, met als inspiratiebron ‘het verzoek’ uit verbindende communicatie. Maar wat is dat nu eigenlijk, dat verzoek? En wat is dan een goed verzoek?
Verbindende communicatie in een notendop
Voor we het verzoek uitleggen, kijken we eerst even naar de 4 bouwstenen van verbindende communicatie:
1- Waarneming in plaats van oordeel
Door de feiten zo objectief mogelijk te benoemen wordt de communicatie helderder en is er minder kans dat anderen wat gezegd wordt als een oordeel horen.
2- Gevoelens benoemen
Door gevoelens te benoemen laten we de ander weten wat er belangrijk is voor ons en verwoorden we onze gevoelens zo, dat er geen oordeel of interpretatie over de ander inzit.
3- Behoeftes benoemen
Door behoeftes te onderzoeken en te benoemen verwoorden we wat wezenlijk van belang is voor onszelf en luisteren naar wat belangrijk is voor de ander(en) om van daaruit naar strategieën en oplossingen te zoeken.
4- Verzoeken versus eisen
Voila, hier zijn we dus aangekomen bij het verzoek! Eens bewust van onze behoeftes kunnen we op een concrete, positieve, haalbare wijze verzoeken formuleren. Een vraag of verzoek is dan open en de ander is vrij in zijn/haar antwoord. Laat ons nog iets grondiger kijken naar die vierde stap: het formuleren van een verzoek.
Een goed verzoek formuleren
De laatste bouwsteen van het model van de Verbindende Communicatie is dus het formuleren van verzoeken. Hierbij vragen we om acties, aan onszelf of de ander, zodat onze behoeften vervuld geraken.
Wat wil ik wél?
Het gaat er hier om zo helder mogelijk te verwoorden wat we wél willen. Het is een kwestie van vage, abstracte of onduidelijke bewoordingen te vermijden en positieve bevestigende actietaal te gebruiken, door duidelijk te stellen wat we wel willen in plaats van wat we niet zouden willen. Het verzoek helder verwoorden is heel belangrijk, omdat we gewend zijn aan hoop of verwachting en geloven en denken dat een ander wel weet wat wij willen.
Openheid en mededogen
De kunst is om een verzoek zo te formuleren dat jezelf bereid bent – of anderen bereid zijn – om er mededogend op te reageren. Je bouwt een communicatie op met de ander die gebaseerd is op openheid en mededogen, waardoor ieders behoeften worden vervuld.
Niet eisen om je zin te krijgen, wel in relatie treden
Dit is het doel van de Verbindende Communicatie: je wil mensen en hun gedrag niet veranderen om je zin te krijgen, maar om relaties op te bouwen die gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid, eerlijkheid en empathie, waardoor de behoeften van alle partijen kunnen worden vervuld. Dat wil dus ook zeggen dat de ander niet verplicht is om tot de gevraagde actie over te gaan, want dan zou het een eis zijn.
Kwaliteiten van een goed verzoek
Wat zijn de kwaliteiten van een verzoek?
- Positief geformuleerd (wat wil je wel in plaats van wat je niet wilt)
In plaats van ‘Maak eens minder rommel’ zeg je: ‘Wil je je kamer opruimen?’ - Concreet (niet algemeen) en uitvoerbaar
Wil je je kamer opruimen? Ik bedoel daarmee je vuile kleren in de was gooien, je bed opmaken en je kleren in je kleerkast hangen. - Tijdgebonden
Wil je vandaag je kamer opruimen? - Met een vraagteken, waarbij zowel ‘ja’ als ‘neen’ een antwoord mogen zijn.
In plaats van ‘Ruim je kamer vandaag op’ vraag je ‘Kunnen we overeenkomen dat je vandaag je kamer opruimt?’.
Eerlijk uiten in verbindende communicatie
Bij verbindende communicatie zien we ook nog drie processen een rol spelen: zelfempathie, eerlijk uiten en empathisch luisteren. Eerlijk uiten hangt nauw samen met het verzoek: we kiezen ervoor om te uiten wat in ons leeft. We zeggen wat we nodig hebben in plaats van wat er mis is met de ander of met de omstandigheden. We stellen ons hierdoor kwetsbaar op, en we zijn misschien wel bang hierdoor de controle te verliezen. En toch… je zal merken dat het je in verbinding brengt met de ander.
De giraf is creatief in het vervullen van zijn behoeften door zelf te handelen of in vrijheid verzoeken te doen.
Met de campagne ‘Het Grote Verzoek’ is dat natuurlijk wel wat anders: je gaat niet letterlijk in dialoog met iemand. Toch denken we dat het richten van een verzoek naar politici een mooie manier kan zijn om ons als burgers te tonen als deelnemers aan het democratisch proces. Er zijn spelers die eisen stellen, er zijn spelers die passief zijn zijn, maar er is ook de optie om verzoeken te zijn en mee te geven wat je belangrijk vindt. Laat onze campagne je dus inspireren om je zachte giraffenstem te laten horen, en dien nu je verzoek in via ‘Het grote Verzoek’.